پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

ذخيره فيلم هاي دوربين مدار بسته

ذخيره فيلم هاي دوربين مدار بسته

 قطعا يكي از مهم ترين وظايف سيستم هاي مداربسته ثبت و ضبط رخدادها و وقايعي مي باشد كه در آن محل به وقوع پيوسته اند. دوربين هاي نظارتي با ضبط فيلم مي توانند به حل و فصل جرائم مختلف كمك شاياني كنند و يا در مواردي ديگر با مطلع ساختن افراد از حوادث و يا رويدادهاي پيشين، آن ها را از اتفاقات پيش آمده آگاه سازند. با اين حال شايد اين سوال در ذهن شما خطور كند كه تصاويري كه به صورت زنده و مستقيم از دوربين مدار بسته خود مشاهده مي كنيد در چه جايي ذخيره مي شوند؟ آيا اين كار را واقعاً انجام مي دهند؟ آيا امكان مشاهده و باز پخش مجدد اين فيلم ها وجود دارد؟ سيستم هاي نظارتي چگونه مي توانند به صورت مداوم در حال ضبط تصاويري باشند كه از طريق دوربين مداربسته گرفته مي شود؟ تمامي اين سوالات مباحثي هستند كه ممكن است در هنگام خريد يك دوربين مدار بسته ذهن شما را درگير خود كند. در اين مقاله سعي بر آن شده تا با بررسي شيوه هاي ذخيره سازي در سيستم هاي مداربسته، به بهترين نحو ممكن سوالات شما را پاسخ دهيم، همراه ما باشيد.

ابزارها و روش هاي ذخيره سازي داده هاي دوربين مدار بسته

اطلاعات جهت ثبت، به يك دستگاه و يا سيستم ذخيره ساز نياز دارند. ذخيره سازي داده ها در واقع نوعي فناوري به حساب مي آيد كه با ثبت اطلاعات ديجيتال بر روي دستگاه هاي ضبط كننده و يا حافظه هاي جانبي به وقوع مي پيوندد. ابزارهاي ذخيره سازي از جمله حافظه و دستگاه هاي ديجيتال، يكي از بخش هاي اصلي در سيستم هاي نظارتي همچون دوربين مدار بسته مي باشند كه براي حفظ اطلاعات دريافتي بسيار ضروري و مصرف كنندگان همواره به آن تكيه مي كنند. راه حل هاي متنوعي براي ذخيره سازي تصاوير دوربين مداربسته Turbo HD وجود دارد كه در ادامه گزينه هاي مختلفي از اين روش هاي ضبط اطلاعات را بررسي خواهيم كرد.

ذخيره سازي تصاوير به وسيله دستگاه هاي ضبط كننده دوربين مداربسته

تجهيزات ثبت كننده تصاوير در سيستم هاي نظارتي شامل دستگاه هايي از جمله DVR ، NVR و XVR ها مي باشند كه هر كدام با توجه به تكنولوژي و فناوري كه در ساخت آن ها به كار گرفته شده است، داراي كاركرد و ظرفيت متفاوت در ذخيره سازي هستند. هر كدام از اين دستگاه ها توانايي پشتيباني از تعدادي (در بعضي موارد محدود و در بعضي موارد نامحدود) هارد اينترنال جهت ذخيره سازي اطلاعات را دارند و در كنار اين قابليت، امكان اتصال فلش و يا هارد هاي جانبي را نيز جهت ثبت اطلاعات بيش تر فراهم آورده اند. خريد اين نوع دستگاه هاي ضبط كننده را مي توان به عنوان يكي از ابتدايي ترين روش ها جهت ذخيره اطلاعات و تصاوير دوربين مدار بسته AHD تلقي كرد. البته نكته اي كه در اينجا شايان ذكر است اين مي باشد كه رسانه هاي ذكر شده روشي مطمئن تر براي پرداختن به اين مسئله هستند. در ادامه همراه ما باشيد تا با كاركرد هر كدام از اين دستگاه ها در ضبط داده هاي تصويري آشنا شويم.

بيشتر بخوانيد:      هايك ويژن

دستگاه ضبط تصاوير DVR

DVR ها به عنوان يكي از رايج ترين دستگاه هاي ضبط كننده تصاوير سيستم هاي نظارتي به شمار مي روند. اين دستگاه متناسب با تكنولوژي رو به رشد دوربين مداربسته آنالوگ (Analog) مي باشد. در واقع اگر در پروژه نظارتي خود از سري دوربين هاي آنالوگ بهره مي بريد، به راحتي مي توانيد با خريد اين دستگاه كه در مدل هاي متفاوت عرضه شده است، در جهت ضبط تصاوير مشاهده شده، اقدام كنيد. لازم به ذكر است كه هر كدام از اين ضبط كننده ها با توجه به مدل هاي متنوعي كه دارا مي باشند، از ميزان مشخصي هارد ديسك هاي داخلي پشتيباني مي كنند كه با توجه به اين تنوع و ميزان پشتيباني از هارد ها، خريد اين حافظه ها به صورتي مجزا صورت مي گيرد. همچنين بر حسب نياز و دسترسي بيش تر به فضاي ذخيره سازي مي توانيد با استفاده از پورت USB كه در اين دستگاه ها تعبيه شده است، از يك هارد ديسك خارجي و فلش نيز بهره بريد.

دستگاه ضبط تصاوير NVR

اين نوع از دستگاه ضبط كننده ديجيتالي، وظيفه ضبط و مديريت تصاوير ارسال شده از دوربين مدار بسته تحت شبكه (IP) را عهده دارد مي باشد. تنها وجه تمايز اين دستگاه ها نسبت به ضبط كننده هاي DVR، پشتيباني از دوربين هاي شبكه و سرعت عملكرد بهتر آن ها در ذخيره سازي تصاوير با كيفيت بالاتر است. تنها از اين دستگاه مي توانيد در صورتي استفاده نماييد كه دوربين هاي نظارتي شما از نوع تحت شبكه باشند. ضبط كننده هاي NVR نيز همانند DVR ها از تعداد مشخصي هارد پشتيباني كرده و امكان اتصال فلش و يا هارد هاي اكسترنال را نيز فراهم آورده اند كه با توجه به مدل هاي آن ها، اين ميزان پشتيباني مي تواند متغيير باشد.

دستگاه ضبط تصاوير XVR

با ورود سري جديدي از سيستم هاي تصويري در بستر آنالوگ (HD Analog)، دستگاه هاي ضبط كننده اي ارائه شد كه علاوه بر پشتيباني از دوربين هاي آنالوگ، قابليت اتصال دوربين مداربسته تحت شبكه را نيز در آن شاهد بوديم. اين دستگاه ها نسلي جديد تري از ضبط كننده هاي تصاوير دوربين مدار بسته مي باشند كه امكان ذخيره سازي تصاوير دوربين هاي آنالوگ و IP را فراهم ساخته اند.

بد نيست اين نكته را هم بدانيد:

در صورتي كه مي خواهيد دستگاه شما (XVR,NVR,DVR) ذخيره سازي تصاوير را به صورتي مداوم در بازه زماني طولاني مدت انجام دهد، بايستي به سراغ سرورهاي كامپيوتري برويد. زيرا اين نوع از ضبط كننده هاي تصاوير در بهترين حالت خود از 8 هارد HDD با ظرفيت هاي 6 و 8 ترا بايت پشتيباني مي كنند.

ذخيره سازي تصاوير دوربين مدار بسته بر روي رايانه و سيستم هاي شخصي

يكي ديگر از گزينه هايي كه به منظور ضبط فيلم هاي دوربين مدار بسته در اختيار داريد، استفاده از رايانه شخصي مي باشد. شما مي توانيد با توجه به بودجه اي كه در اختيار داريد، يك سيستم كامپيوتري متناسب با ابعاد پروژه نظارتي خود فراهم كنيد و ضبط و ذخيره سازي فيلم هاي دوربين مداربسته را در اين نوع سيستم ها تجربه نماييد. اين روش مي تواند مشكل شما را در ذخيره سازي فايل هاي تصويري در مدت زماني بالا به بهترين نحو ممكن برطرف كند. اين فيلم ها در هارد ديسك رايانه و يا كامپيوتر ذخيره مي شوند. از آنجايي كه سيستم هاي كامپيوتري، امروزه مي توانند از ميزان زيادي هارد و فضاي ذخيره سازي پشتيباني كنند، ديگر هيچ محدوديتي شامل شما در زمينه ثبت اطلاعات نمي شود. شايد بتوان گفت با افزايش قيمت تجهيزات كامپيوتري از جمله فضاهاي ذخيره سازي HDD، توان فراهم آوردن آن ها به ميزان قابل توجهي شما را دچار مشكل كند. حال بايد با توجه به گستردگي پروژه نظارتي خود اين مهم را در نظر داشته باشيد كه به چه مقدار ظرفيت حافظه جهت ذخيره سازي احتياج پيدا خواهيد كرد و به منظور ضبط 24 ساعته و هر هفت روز هفته، رايانه شما مي بايست از فضاي ذخيره سازي بالايي برخوردار باشد.

 دوربين مداربسته  

ذخيره سازي تصاوير به وسيله حافظ هاي SD Card

امروزه با رشد روز افزون تكنولوژي در سيستم هاي مداربسته تحت شبكه، شاهد به وجود آمدن روش هاي مختلفي در ضبط تصاوير دوربين مدار بسته بوده ايم. كاربران اين اختيار را دارند كه با توجه به شرايط پروژه نظارتي شان كه شامل تعداد دوربين ها، مختصات پروژه و ساير محدوديت ها مي شود، از شيوه هاي مختلفي در جهت ثبت تصاوير دريافتي استفاده نمايند. شركت هاي فعال در اين زمينه، با در نظر گرفتن شرايط خاص نظارتي، دوربين هاي تحت شبكه اي طراحي نموده اند كه امكان اتصال حافظه SD و ضبط تصاوير بر روي اين حافظه ها را دارند. در اين حالت كافيست كه پس از نصب و تامين نمودن برق دوربين مداربسته، تنظيمات مربوط به ضبط تصاوير بر روي حافظه SD كارت را انجام دهيد. البته از اين نكته غافل نشويد كه ميزان ذخيره سازي اطلاعات و تصاوير از اين طريق، به دليل ظرفيت پايين برخي از حافظه هاي SD، در بازه هاي زماني كوتاه مدت صورت مي پذيرد.

ذخيره سازي تصاوير به وسيله دوربين مداربسته در محيط ابري

ضبط و ذخيره سازي فيلم هاي دوربين مداربسته در فضاي ابري گزينه اي است كه مي تواند در كنار هزينه بالايي كه در بر دارد مورد استفاده قرار گيرد. اين روش مدرن در ذخيره سازي فايل ها و اطلاعات، در ميان كاربران جهاني به محبوبيت بالايي دست يافته است. فضاي ابري، در واقع يك بستر ذخيره سازي داده مي باشد كه اين امكان را براي شما مهيا مي سازد كه بدون هيچ گونه دستگاه ذخيره ساز فيزيكي و تنها از طريق اينترنت فايل هاي خود را بر روي فضاي ذخيره سازي مجازي ذخيره نماييد. از مزاياي بارز اين روش ذخيره سازي، مي توان به قابليت دسترسي به اطلاعات از هر كجاي دنيا، تنها با مراجعه دوباره به سرور مورد نظر از طريق اينترنت اشاره كرد. ميزان فضاي ذخيره سازي در فضاي ابري كاملا به نياز شما بستگي دارد كه مي توانيد اين فضاهاي ذخيره سازي را از شركت هاي گوناگوني كه در اينترنت در اين زمينه خدمات رساني مي كنند، با هزينه هاي مختلف خريداري نماييد. البته بايد به اين نكته توجه داشت كه ثبت و ذخيره سازي تصاوير دوربين هاي آنالوگ در محيط ابري، تنها با اتصال آن ها به دستگاه هاي XVR ممكن مي شود و در دوربين مدار بسته تحت شبكه با استفاده از ضبط كننده هاي NVR مي توان به اين مهم دست يافت.

اهميت ذخيره سازي تصاوير دوربين هاي مدار بسته

محافظت و نگه داري از اطلاعات به واسطه عناصر ذخيره سازي همچون هارد و فضاي ابري، از مهم ترين چالش هاي اين نوع سيستم ها به شمار رفته كه همواره از اهميت بالايي برخوردار بوده اند. ما با دستيابي به اطلاعات تصويري ذخيره شده مي توانيم جهت شناسايي مجرمان و يا بررسي ساير جرايم و حوادث اقدام به عمل آوريم. در واقع اين اطلاعات به طور كل مي توانند در بسياري از موارد، كارساز و مفيد باشند و نقش مهمي را ايفا كنند. لازم به ذكر است كه در سال هاي متمادي، پيشرفت فناوري در اين زمينه سبب شده است تا شاهد رويكردهاي متفاوتي در ضبط تصاوير سيستم هاي نظارتي باشيم. پيدايش و دستيابي به حافظه ها و روش هاي مختلف جهت ثبت و ضبط اطلاعات، روند ذخيره سازي را تا حد چشمگيري آسان كرده است. در همين راستا جهت ثبت اطلاعات خود مسير سخت و يا دشواري را پيش رو نداريد و تنها با جمع آوري مقداري اطلاعات مي توانيد چگونگي و نوع ذخيره سازي فايل ها و اطلاعات خود را در اين نوع سيستم ها مشخص نماييد.

5 عاملي كه ظرفيت ذخيره سازي هاردديسك سيستم را تعيين مي كنند:

1. حجم و تعداد هارد مهمترين عامل در مدت زمان ضبط دوربين مداربسته

مهمترين عامل در توانايي ذخيره سازي دوربين هايك ويژن ظرفيت هارد ديسك(ها) است. هيچ دستگاه DVR يا NVR اي در دنيا همراه با حافظه داخلي فروخته نمي شود و شما بايد براي آنها به صورت جداگانه هارد ديسك خريداري كنيد. هرچه تعداد و ظرفيت هارد ها بيشتر باشد سيستم زمان بيشتري تصاوير را ذخيره مي كند.

2. تعداد دوربين ها

اگر شما فرضا يك هارد 4 ترابايت و 6 عدد دوربين داشته باشيد مدت يك هفته (فرضي) ضبط مي كند ولي اگر تعداد دوربين ها دوبرابر شود به هاردي با ظرفيت بالاتر نياز خواهيد داشت. پس هرچه تعداد دوربين ها بيشتر شود به تعداد هارد با ظرفيت بيشتري نياز خواهيد داشت.

3. كيفيت دوربين ها

دوربين هاي هايك ويژن داراي كيفيت تصويرهاي مختلفي مانند HD، FULL HD، 4K و … هستند كه انتخاب هر كدام از آنها در ميزان فضايي كه از هارد اشغال مي كنند تاثيرگذار است. براي مثال اگر شما ده عدد دوربين HD هايك ويژن با هاردي با ظرفيت مشخص داشته باشيد و چنانچه براي مثال مدت زمان ذخيره سازي آن تا يك ماه باشد اين مدت در مورد دوربين هاي FULL HD به كمتر از يك ماه كاهش مي يابد. پس هرچه كيفيت و رزولوشن دوربين هايك ويژن بيشتر باشد طبيعتا فضاي ذخيره سازي شما هم زودتر پر مي شود.

4. حالت ضبط

دستگاه هاي DVR هايك ويژن داراي حالت هاي ضبط متفاوتي هستند. متداول ترين حالت ضبط حالت Continues يا مداوم است كه به صورت بي وقفه ضبط مي كند. حالت ديگر حالت Motion Detection هايك ويژن است. دستگاه در اين حالت زماني شروع به ضبط مي كند كه از جلوي دوربين شيء متحركي عبور كند. طبيعتا در اين حالت به خاطر اينكه ضبط در زمان هاي ورود شيئ متحرك انجام مي شود، فضاي ذخيره سازي ديرتر تمام مي شود، به ويژه اگر دوربين در محيط هايي با رفت و آمد محدود نصب شده باشد.

5. تعداد فريم در ضبط

همانطور كه مي دانيد هر يك ثانيه تصوير زنده از 25 فريم تشكيل شده است. در تنظيم نحوه ضبط DVR هايك ويژن تعداد فريم ها را بر روي 15 فريم در هر ثانيه مي گذارند. زيرا هرچه تعداد فريم ها بيشتر باشد فضاي بيشتري را اشغال خواهند نمود.

بيشترين مدت زمان ذخيره سازي در كدام مدل از دستگاه‌هاي DVR و NVR هايك ويژن است؟

بالاترين مدت زمان ذخيره سازي در NVR هاي سري 9600 هايك ويژن است. اين دستگاه ها قدرتمند ترين سري NVRهاي هايك ويژن هستند كه داراي قابليت هاي پيشرفته اي همچون RAID، پشتيباني از ويژگي هاي هوشمند مانند تشخيص چهره، پلاك خواني و … هستند. اين دستگاه ها قابليت پشتيباني از 16 عدد هارد با ظرفيت 6 ترابايت را دارند

تي وي تي

خروجي گرفتن از فيلم هاي ضبط شده دوربين مداربسته روي فلش يا هاردديسك

براي خروجي گرفتن از فيلم هاي ضبط شده دوربين مداربسته يوني ويو بر روي فلش يا هاردديسك، ابتدا در صفحه ي اصلي دستگاه كليك راست كرده و گزينه ي Menu را انتخاب كنيد.

 

 

در مرحله ي بعدي بر روي گزينه ي Back up و سپس گزينه ي Recording كليك كنيد.

دوربين هاي مدار بسته مورد نظر را انتخاب كنيد.

اكنون حالت بازبيني مورد نظر را انتخاب كنيد:

  • Normal Type: ضبط براساس تنظيم دستي يا خودكار 
  • Type Event: ضبط براساس تغييري در تصوير مانند حركت، نور و ...
  • VCA Type: ضبط بر اساس تشخيص چهره
  • File Type: ضبط بر اساس تصاوير قفل شده و قفل نشده در Live View

تاريخ و ساعت شروع ضبط را وارد كنيد.
اكنون تاريخ و ساعت پايان ضبط را وارد كنيد.
با كليك بر روي Search فيلم هاي ضبط شده در زمان مورد نظر شما نمايش داده خواهد شد.

 

 

 

در پنجره جديد دوربين مداربسته تحت شبكه، روز و زمان هاي ضبط شده، نمايش داده مي شوند.
اكنون بر روي Backup و يا براي ذخيره همه موارد يافت شده Backup All كليك كنيد.

 

 

 

در صفحه ي جديد حافظه خارجي متصل به دستگاه، به شما نمايش داده مي شود.

با انتخاب Backup فايل هاي شما بر روي حافظه خارجي (فلش و يا هاردديسك) ذخيره مي شوند.